Fullversjon
Foto: Daimler
Foto: Daimler

Til salgs: Galskap på hjul

Nesten seks meter lang. 2,7 tonn. Målt i 351 km/t. Utropspris: 40 millioner...


<< Forrige sak
Neste sak >>

08. Jul 2008 kl 06:00
Dette er en unik bil. I det minste i den forstand at den finnes i kun ett eksemplar, men også på andre måter. Maybach Exelero, som ble avduket 11. mai 2005 i Tempodromen i Berlin, er noe av det råeste på fire hjul som hittil er produsert. Det ble samtidig annonsert at bilen hadde greid en topphastighet på 351,45 kilometer i timen på Nardo-banen i Italia.

Minimum fem millioner... Euro
Nettstedet Motor Authority annonserer at bilen nå er til salgs, og at minstepris er fastsatt til fem millioner euro - med andre ord cirka 40.000.000 kroner. Da vi regner med at moms kommer i tillegg betyr det at en eventuell norsk kunde vil måtte ut med minst femti millioner - før engangsavgiften tas i betraktning.

Dekk-tester



Det er dekkprodusenten Fulda, et selskap i Goodyear-gruppen, som står bak det spektakulære prosjektet. Ideen tok form inspirert av en spesialutviklet Maybach SW 38 som i 30-årene - allerede den gang - ble brukt av Fulda til å teste dekk. I 2005 dreide det seg om det nye dekket Fulda Carat Exelero - som må kunne garanteres opp til 350 kilometer i timen på en tung limousine.

Design: Stola
Utviklingsprosjektet er blitt håndtert av Maybach-ingeniørene i samarbeid med studenter fra Pforzheim-universitetet. Selve konstruksjonen ble utført av prototypespesialistene ved Stola i Torino. Stola har for øvrig i etterkant vist sin egen utgave av bilen, med en enda høyere effekt. Den skal ifølge Stola selv produseres i 25 eksemplarer. (Den gule bilen).

Fra Extremo til Exelero


Det er ikke første gang Fulda tyr til eksepsjonelle metoder for å teste - og særlig markedsføre - sine dekk. Sin tidligere dekktype, Fulda Carat Extremo, ble "innkjørt" på en Gemballa-utviklet Porsche 993 med over 600 hester i hekken som også oppnådde 350 kilometer i timen.

700 hestekrefter
Maybach Exelero er utstyrt med den fabelaktige V12 biturbomotoren fra Mercedes. Utgangspunktet var ikke AMG-motoren på seks liter, men Mercedesmotoren med 5,5 liters slagvolum. Det viste seg imidlertid at motoren, selv med hjelp av de to turboene, ikke var kraftig nok til å oppnå hastigheten på 350 kilometer i timen som var dekkprodusentens krav.

Boret opp 5,5-liter
Stola-utgaven
Stola-utgaven

Stola-utgaven


Mercedes-ingeniørene i Untertürkheim fikk i oppdrag å fikse "problemet". Det greide de ved å øke sylindervolumet til 5,9 liter samt å optimere turboladerne. I den nye utførelsen yter motoren hele 700 hestekrefter og har et dreiemoment på voldsomme 1020 newtonmeter ved 2.500 omdreininger. Disse kreftene overføres til bakhjulene ikledd Fulda-dekk (dimensjoner: 315/25 ZR 23), gjennom en femtrinns automatgirkasse.

4,4 sekunder
Slik ble 350-grensen oppnådd på tester i begynnelsen av mai... Null til hundre går med den 2,7 tonn tunge Exelero unna på 4,4 sekunder - også det resultatet står det respekt av. Bilen er ikke bare tung - den er i sannhet litt av et "flak". Lengden er 5,89 meter, bredden hele 2,14 meter, og bilen er 1,39 meter lav. Akselavstand: 3,39 meter.

Bare Mercedes' egne utviklingskostnader beløp seg i sin tid til bortimot åtte millioner kroner ifølge tyske kilder. Per i dag foreligger det ingen planer om serieproduksjon av Maybach Exelero - bare av Stolas egen modell. Men har du 40 millioner - pluss en del ekstra til avgifter - kan dette eksemplaret altså muligens bli ditt...

  • Se store bilder her!

  • Video:
    Din telefon støtter dessverre ikke flash



    Her finner du mer Maybach-stoff:
  • Nyheter





  • Les mer om: maybach, nyheter

    Les mer om: maybach, nyheter


    << Forrige sak
    Neste sak >>

    Annonseinformasjon   Feilmeldingen   Kontakt