Fullversjon
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Og navnet ble...Aventador

Dette skal være den beste Lamborghinien noensinne.


<< Forrige sak
Neste sak >>

02. Mar 2011 kl 06:00
Det var som vanlig under tjuvstarten på bilmessen i Genève i går kveld (messen åpnet for pressen først i dag og åpner for publikum torsdag 3. mars), at Lamborghini viste sin nye supersportsbil som skal ta opp arven etter Murciélago.

AVENTADOR
Denne modellen heter Aventador LP700-4 og avdukningen ble foretatt under Volkswagen-konsernets store før-messemobilisering der også Audi, VW, Seat og de andre merkene gruppen består av, viste sine nyheter. For mange var nok dette aftenens pølserosin for det er ikke ofte Lamborghini avduker en splitter ny rasende okse.

ALLE NYEHETENE FRA BILMESSEN I GENÈVE

Svimlende rask
Her snakker vi rå kraft, og de som trodde Lamborghini var i ferd med å bli parkert når det gjelder ytelser av jyplinger som Koenigsegg, Pagani og til og med Nissan (!) med sin GT-R Egoist, kan ta det med ro. 0-100 på 2,9 sekunder er nemlig svimlende raskt og slår det meste annet langt ned i støvlene. Toppfarten på litt over 350 km/t er litt mere ordinært i denne ligaen, men raskt nok for de fleste.

Forrige Neste
1 av 8

Klikk for neste
  Foto: Knut Moberg




Mye krefter, mye turtall
Hvordan disse ytelsene oppnås? Jo, takket være en drivlinje som på papiret ser ut som typisk Lamborghini, bare enda råere. Talsmennene for produsenten fra Sant' Agata Bolognese hevder at den er helt ny. Det dreier seg om en V12 på 6,5 liter som produserer 700 hestekrefter. Over 8.000 omdreininger kommer man opp i før man når denne effekten. Dreiemomentet er 690 newtonmeter - som dukker opp ved 5.500 omdreininger. Dette er turtallsmotor! Samtidig skal mye av kreftene være tilgjengelige lavt i registeret hvilket gjør at motoren er vill og kultivert på samme tid.

En heftig fartsrekord

Lettere, men råere
Men de gode ytelsene har flere årsaker. Aventador er blitt lettere enn Murciélago, da materialene er blitt lettere tross samme styrke. Dessuten er Aventador basert på en ny karbonfiberstruktur. Resultatet er at supersportsbilen veier under 1.600 kilo.

Selvsagt har bilen alle de mest avanserte hjelpesystemene ombord, men de gjøres ikke påtrengende. Oppsett av transmisjon og hjuloppheng kan derimot velges - "veioppsett", "sportsoppsett" eller "løpsoppsett". Hjuldimensjonene er 255/35-19 foran og 335/30-20 bak.


Konservativt Lambo
.


Vi anser ikke at det er vår rolle å kommentere designen utover at vi aner en viss konservativ tankegang i bakgrunnen; Her har man ikke forsøkt noe veldig nytt og utenom kjennere vil det være vanskelig å beskrive hva det er som gjør Aventador veldig ny i forhold til Murciélago. Kan det ha noe med Audi-eierskapet å gjøre, og det merkets notorisk lite innovative designpolitikk? Vi traff Lamborghini-fans under presentasjonen som ikke skjulte at de var skuffet og gjerne hadde sett en mer vågal tilnærming til designen på det neste desenniets flaggskipsmodell. Men designmessig er dette unektelig Lamborghini; vi leser ut av designen arv fra både Countach, Diablo, Reventon og Estoque - og selvfølgelig utgående Murciélago.

Prisen? Spør du, har du ikke råd...
Les mer om: lamborghini, aventador, geneve 2011, supersportsbil, sportsbil

Les mer om: lamborghini, aventador, geneve 2011


<< Forrige sak
Neste sak >>

Annonseinformasjon   Feilmeldingen   Kontakt