Fullversjon
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Vi synes ikke nye Mitsubishi Outlander ser like bra ut som forgjengeren utvendig, men den er blitt en god del bedre på andre måter - blant annet er interiøret klart oppgradert. Og ikke minst: Du får nå mye mer Outlander for pengene.

Vi har testet nye Mitsubishi Outlander

Vi kalte forrige Outlander "den nye norgesbilen" da den kom. Vi har kjørt etterfølgeren.


Neste sak >>

OPPDATERT: Siden vi kjørte denne testen er det gått en vinter og det viser seg at det er gått troll i ord for en stor del. Nye Outlander var mest solgte SUV i Norge i mai. Vi var da også optimister da vi konkluderte.

Annen generasjon Mitsubishi Outlander (som vi dengang døpte "den nye norgesbilen"), kom på markedet i 2007, og var Norges mest solgte SUV dersom vi også regner med varebilsalget (13.500 totalt). Som personbil har det bare vært VW Tiguan, Nissan Qashqai og Toyota RAV4 som har greid å komme et hestehode foran.

Stor folke-SUV...
Outlander er en aktør i det Mitsubishi kaller SUV-D-segmentet, det vil si at bilen ligger i størrelsesordenen til mellomklassen (hvilket i 2013 betyr ganske store biler), og ikke kan kalles en kompakt-SUV. Til den bruk har Mitsubishi sin inntil ganske nylig svært populære ASX, som i 2011 ikke bare var Norges mest solgte SUV, men også den fjerde mest solgte personbilen. Selv om den deler plattform med Outlander, var - og er - altså denne betydelig større.

TEST: Nye Subaru Forester

...og stor stasjonsvogn
Dette gjelder også den helt nye Mitsubishi Outlander som vi nå har hatt på test. Med sine 466,5 lengdecentimeter er det en ganske stor SUV og importøren ser den ikke bare som en konkurrent til andre folke-SUV-er på markedet men også til familiestasjonsvogner som Ford Mondeo, VW Passat og Toyota Avensis. Den vil i tillegg til en viss grad kunne true fleksibiler som Opel Zafira Tourer, Peugeot 5008, VW Touran og Renault Grand Scénic.

Eksteriørbilder:

Forrige Neste
1 av 9

Klikk for neste
Vi fant ut at selv som syvseter er nye Mitsubishi Outlander litt av en lastehest. Her har vi lastet inn en ny dobbeltseng fra en kjent møbelvarekjede.  Foto: Knut Moberg




Hyggelige priser
Da er det selvsagt ekstra hyggelig at den romslige Outlanderen også kan hevde seg i forhold til nevnte biler når det gjelder pris, hvilket ikke i særlig grad var tilfelle med forrige utgave. Det til tross: Outlander har vært en av de desidert bestselgende SUV-ene her i landet og det ser ut til at etterfølgeren kan komme til å gjøre det like bra, tross kraftigere konkurranse. Importøren har nemlig greid å forhandle frem hyggelige priser fra det japanske hovedkvarteret. I tillegg er bilen både lettere og mindre tørst enn forgjengeren, noe som selvsagt gir seg utslag i lavere avgifter.

Seriøst billigere
Resultatet er at - med sammenlignbart utstyr - fikk nykommeren en prisforbedring i forhold til forrige Outlander på mellom 40.000 og 100.000 kroner. Dermed er den blitt en svært tøff konkurrent i SUV-segmentet og ikke bare overfor de mellomstore SUV-ene som Honda CR-V, Mazda CX-5, Subaru Forester, og Nissan Qashqai +2, men også overfor de noe mindre SUV-ene Toyota RAV4 og VW Tiguan.

Mer om priser lenger ned i artikkelen.

Sterkeste versjon testet
Testbilen Outlander 2.2 DI-D Instyle+ - tekniske data
DrivstoffDiesel
GirkasseMan. 6
Slagvolum1.998
Effekt150 hk
Dreiemoment380 Nm
ved o/min.1.750-2.500
0-100 km/t10,2 sek
Toppfart200 km/t
Forbruk - blandet0,53 l/mil
CO2-utslipp138 g/km
Lengde466,5 cm
Bredde180 cm
Høyde168 cm
Akselavstand267 cm
Egenvekt1.590 kg
Tilhengervekt2.000
Bagasjerom550 liter (VDA)


Etter en første presentasjon av nye Outlander i Larvik, der lanseringen fant sted, fikk vi låne en versjon med dieselmotor og manuell sekstrinns girkasse et par dager. Etter å ha kjørt den på forskjellige typer veier - også av dem som kan sammenlignes med de typiske norske hytteveiene, kan vi si at vi deler Mitsubishi-forhandlernes optimisme når det gjeldder bilens fremtidige karrière her i landet. Kort og godt: Dette er mye bil for pengene.

Flere kombinasjoner
Outlander kan ganske enkelt leveres med én bensin- eller én dieselmotor. Begge gir tilstrekkelig med krefter i denne bilen, selv om dieselen med sitt dreiemoment på 380 newtonmeter er den virkelige kraftpakken. Med de forskjellige kombinasjonene som er mulig med sekstrinns manuell, trinnløs eller sekstrinns automat når det gjelder girkasser, samt forhjulsdrift eller firehjulstrekk, blir det likevel flere varianter å velge mellom enn tidligere. Dette særlig når man fordeler på utstyrsnivåene Invite, Intense, Intense+ og Instyle+. (Se for øvrig prislisten nederst i saken).

Hva vil den være?
Vi må først, for å få det overstått, innrømme oss noe skuffet over designen. Der vi syntes Mitsubishi hadde fått grepet om et merketypisk designspråk på forgjengeren - ikke alle likte det, men det var i det minste markant og ga merket en tydelig identitet - synes vi nå formspråket er til en viss grad utvannet og sjelløst. På en måte tjener det kanskje en hensikt: Er dette en SUV eller en stasjonsvogn? Og det er klart ut fra Mitsubishis presentasjon av bilen at det er begge deler. Og da kan den litt utydelige designen gjøre sitt til at bilen på en måte blir det kjøperen ønsker at den skal være.

Godt med plass
Vi understreker at avsnittet ovenfor selvsagt er uttrykk for våre subjektive meninger. La oss derfor gå over på noe mer objektivt: Bilens dimensjoner. Som nevnt er Outlander fortsatt en stor SUV - størst i folke-SUV-kategorien. 466,5 centimeter i lengden med en akselavstand på 267 centimeter, 180 i bredden og 168 i høyden gjør at den markerer seg i trafikkbildet, men ikke mer enn forgjengeren.

Imidlertid har den det til felles med sin konkurrent Honda CR-V, som vi nylig prøvekjørte at den, tross stort sett uendrede dimensjoner, har fått bedre plass innvendig. Og vi opplevde bilen som riktig så rommelig med god plass foran og enda bedre plassfølelse bak. Bagasjerommet er også av de største i klassen; som femseter tangerer den nevnte CR-V, en referanse, i så måte.

Romsligere også som syvseter
Forbedrede plassforhold innvendig
Forbedrede plassforhold innvendig

Forbedrede plassforhold innvendig

Fleksibiliteten er blitt ytterligere forbedret og de innvendige grepene har også muliggjort frigjøringen av mer plass på tredje seterad i versjonen med syv seter, selv om denne naturligvis fortsatt i hovedsak er beregnet som nødseter eller til barn som relativt nylig har vokst ut av barnesetene. Tredje seterad kan nå legges ned i to deler slik at man eventuelt kan frakte seks personer og mer bagasje.

For øvrig er det faktisk plass til et par bager bak også med tredje seterad i bruk. Som femseter disponerer man ekstra lasteplass under bagasjeromsgulvet - opptil 591 liter skal det være plass til. Når det gjelder annen seterad, kan den legges ned i to deler i forholdet 40/60.

Interiørbilder:

Forrige Neste
1 av 14

Klikk for neste
  Foto: Knut Moberg




Ting som kan forbedres
Når det gjelder interiøret for øvrig finner vi at Mitsubishi har arbeidet med å forbedre kvalitetsopplevelsen med bedre materialvalg som er mer behagelige ved berøring. Likevel henger det igjen noen unoter i form av hard plast som virker spinkel på undersiden av dashbordet. Skal vi pirke videre (og det skal vi jo), er vi på den ene siden glade for at rattet nå kan justeres både i høyde og dybde, men vi skulle gjerne sett at justeringsveien var lengre begge veier. Siden vi leter etter ting å sette fingeren på, liker vi ikke at betjeningsknapper er skjult bak rattet slik tilfellet er med betjeningen av kjørecomputeren.

Når alt kommer til alt er dette ikke dramatiske minus i margen, og det er mer positivt enn negativt å si om interiøret totalt sett. Med unntak av nevnte skurrende elementer er ergonomien god og førermiljøet oversiktlig. I vår velutstyrte testbil disponerte vi et multikommunikasjonssystem som er helt nytt i forhold til forgjengerens, med mye bedre skjermoppløsning. Lydanlegget fra Rockford Fosgate er også forbedret og DAB+ er standard på alle modellversjonene.

Sikkerhet og miljø

Nye Outlander skal hjelpe føreren til å kjøre økonomisk...

Hvis Nye Outlander er såpass mye billigere har det selvsagt ikke bare med gode priser fra Japan å gjøre, men også med fremskritt når det gjelder drivstofforbruk og dermed CO2-utslipp. I tillegg har bilen blitt betydelig lettere enn utgående Outlander - faktisk opp mot 100 kilo har produsenten greid å spare inn. Dette bekrefter en trend vi ser hos stadig fler bilprodusenter og det er gledelig at man nå får til å redusere vekt uten å kompromisse på komfort eller sikkerhet. Det var jo nettopp disse to elementene som fra 80-tallet og utover førte til at bilene la på seg til dels voldsomt generasjon etter generasjon.

Sikkerhetsmessig hevder Mitsubishi at nye Outlander er bedre enn forgjengeren. Det gjenstår å se hvordan bilen vil gjøre det i kollisjonstester. Men det er prisverdig at Mitsubishi, riktignok i likhet med de mest seriøse konkurrentene, introduserer sikkerhetsutstyr som elektronisk vinglevarsler, adaptiv fartsholder (som holder avstanden til kjøretøyet foran) og antikollisjonsradar.

Outlander med kollisjonsbeskyttelse:

Tidligere forbeholdt luksusbiler: Nå kommer antikollisjonsradar også i Mitsubishi Outlander.



Grønne blader
Miljøet er selvsagt introdusert i førerens synsfelt, med en grønn Eco-knapp som hjelper en til å kjøre mer økonomisk. Dessuten kan man i multikommunikasjonssystemet hente opp en skjerm som viser, etappe for etappe, hvor økonomisk man kjører. Deretter blir man belønnet for økonomisk kjøring med et visst antall grønne blader øverst på skjermen.

Mulig å kjøre økonomisk
Dette er ikke bare blår i øynene, men kan faktisk vise seg effektivt hvis man blir med på leken, noe vi prøvde oss litt på. Uten å bremse trafikken bak, men ved å kjøre "fornuftig", greide vi på en blandet etappe å holde et snitt på 0,55 liter diesel per mil - og på en kjøretur ut fra Oslo, en runde på Hurumlandet og med hastigheter mellom 40 og 90 kilometer i timen uten spesielt bra flyt i trafikken, anser vi det som absolutt godkjent for denne typen bil. I snitt under testen med alle typer kjøring (til tider ganske aktiv), lå vi for øvrig rundt 0,65 liter per mil i snitt - også det riktig bra.


Eksempel på kjørelogg i multikommunikasjonssystemet. Her har vi kjørt på alle mulige måter og snittforbruket er høyst akseptabelt...



Oppgraderte drivlinjer
En toliters bensinmotor på 150 hestekrefter og en 2,2-liters diesel - likeledes på 150 hester, det er utvalget per i dag. Og det er i bunn og grunn tilstrekkelig for denne bilen, når man har et slikt utvalg av girkasser og for- eller firehjulsdrift i tillegg.

Bjørnesterk
Vi kjørte dieselen og det er en kraftpakke som holder i massevis. Det er de 380 newtonmeterne fra 1.750 til 2.500 omdreininger som gjør susen sammen med en tettsteget sekstrinns manuell girkasse (kan også leveres med sekstrinns automat som vi ikke har prøvd). 0 til 100 går unna på 10,2 sekunder og toppfarten er 200 kilometer i timen. Vi tømte førstegiret allerede ved 35 kilometer i timen, annet ga seg ved 70 og tredjegir drar til 110 km/t - det betyr at man kommer kjapt og - om man ønsker - brutalt opp i fart.

Viktigere er selvsagt forbikjøringsevnen, som er av de beste i familiebilklassen. Man må bare venne seg til å gire opp raskere enn man kanskje er vant til - her har man for øvrig en ganske progressiv girskiftindikator i instrumentpanelet å forholde seg til om man ønsker.

4x4
Firehjulsdriften er i bunn og grunn den samme som tidligere, med en elektronisk styrt fordelingskobling som kan låses. Man kan velge mellom fokus på forhjulsdrift (Eco-modus), helautomatisk firehjulsdrift eller man kan låse i firehjulsdrift når fremkommeligheten blir vanskeligere. Mens det på forrige Outlander skjedde via et dreiehjul, er det denne gangen en knapp i konsollen som muliggjør valgene. Og husk: Dette er ikke noen terrengbil, men den har god fremkommelighet på vanskelig føre om nødvendig.

Lettkjørt


For øvrig kan vi best karakterisere kjøreegenskapene som godmodige; den relative stivheten vi kommer tilbake til når det gjelder komfort hindrer krenging og dykking i særlig grad selv om fjæringsveiene er relativt lange. Bilen takler svinger på en relativt sedat, men betryggende måte når man har vent seg til styringen som er av den relativt ufølsomme typen med litt mer dødgang rundt midtpunktet enn vi setter pris på. Men lettkjørt er den og etter noen titalls mil bak rattet blir man fortrolig med bilen og dens veiegenskaper. Den er ellers også lett å manøvrere i bytrafikken i forhold til størrelsen, også takket være en grad av utsyn og oversikt mot trafikkbildet som ikke lenger er hverdagskost - en positiv effekt av den konservative designen vi har kommentert tidligere.

Komfort: På det jevne
Forrige Outlander var en attraktiv SUV på mange måter, men var ikke kjent for å være særlig stillegående eller utpreget komfortabel. Med den nye generasjonen har Mitsubishi tatt tak i ankepunktene og forbedret dem til en viss grad. Kjørekomforten er forbedret med en demping som forekommer oss mer sofistikert og tar av for de brå fjæringsreturene som tross alt kommer over brå ujevnheter. For disse er der fortsatt. Men i passe faste seter og med forbedret avdemping fant vi kjørekomforten også på de lengre etappene og tildels svært dårlig vei, tilfredsstillende.

Når det gjelder lydnivået er det merkbart dempet i nye Outlander i forhold til den som nylig avsluttet sin karrière, men, vil mange si: Det skulle da også bare mangle...

Nye Outlander: En budsjettvinner
For å avrunde: Dette er mye og bra familiebil for pengene. Som femseter starter den på 300.000 kroner, og for 320.000 kroner får man en meget sterk konkurrent til de store, forhjulsdrevne stasjonsvognene som Toyota Avensis, Ford Mondeo, Peugeot 508 og VW Passat, for å nevne noen av de mest solgte. Den best utstyrte (Instyle+) syvsetersversjonen med firehjulsdrift og den kraftige dieselmotoren kommer på 430.000 kroner med manuell girkasse og 456.000 med automat. Sistnevnte er virkelig "full pakke" og den dyreste Outlanderen.

OUTLANDER 2WD     
Invite2.0-150 Bensinmanuell5-seter 299 900
Intense2.0-150 BensinCVT5-seter 336 500
Intense+2.0-150 BensinCVT5-seter 361 500
Instyle+2.0-150 BensinCVT7-seter 390 500
Intense2.2-150 DI-Dmanuell5-seter 319 900
Intense+2.2-150 DI-Dmanuell5-seter 341 500
OUTLANDER 4WD     
Intense+2.0-150 BensinCVT5-seter 406 500
Instyle+2.0-150 BensinCVT7-seter 419 500
Intense+2.2-150 DI-Dmanuell5-seter 396 500
Instyle+2.2-150 DI-Dmanuell7-seter 429 500
Intense+2.2-150 DI-DAT5-seter 424 500
Instyle+2.2-150 DI-DAT5-seter 444 500
Instyle+2.2-150 DI-DAT7-seter 455 500




Ny mot gammel modell: Pris/utstyrssammenligning:
Forrige Neste
1 av 5

Klikk for neste
  



Skjemaer: Mitsubishi

Sterke konkurrenter
De fire skarpeste konkurrentene vi kan se i øyeblikket - vel å merke som femsetere - er nye Toyota RAV4, Den nye og større Ford Kuga,Honda CR-V, og den imponerende nykommeren fra Mazda, CX-5. Mitsubishi har klart å posisjonere seg konkurransedyktig i pris i forhold til disse.

Mitsubishi håper å selge 3.000 eksemplarer av nye Outlander i løpet av året 2013, og så langt ser det ut til å være et konservativt estimat. Samtidig satser de på å få avsetning for 2.000 ASX - det ser derimot ut til å kunne bli vanskelig. Dessuten blir 2013 et merkeår for Mitsubishi hvis det som ser ut til å bli første ladbare SUV-hybriden, Outlander PHEV, kommer på markedet, tross noen problemer i utviklingsfasen. PHEV kan du ellers lese mer om her.

Kommer Mitsubishi til å greie å holde seg på topp 10-listen der de etter fem måneder i 2013 har klart å klatre til en 9. plass? Med denne Outlanderen ser vi grunn til optimisme når det gjelder det målet.

For vår del nøler vi ikke med å konkludere: Bra jobbet, Mitsubishi!

Denne testen ble første gang publisert 19/10-2012.


Les mer om: mitsubishi, outlander, test, suv, folke-suv, stasjonsvogn

Les mer om: mitsubishi, outlander, test


Neste sak >>

Annonseinformasjon   Feilmeldingen   Kontakt