Fullversjon
Foto: Nissan
Foto: Nissan
NISSAN BLADEGLIDER: Vi regner med at ikke alle de designmessige grepene vil følge bilen helt til produksjon, men idéen med en elmotor i hvert bakhjul og en sittekonfigurasjon som i McLaren F1 med føreren foran og to passasjerer bak ser ut til å gå gjennom.

Nissan Bladeglider kommer til Tokyo

Bladeglider heter den seneste kreasjonen fra Nissan. Den kommer samtidig med selveste GT-R Nismo.


<< Forrige sak
Neste sak >>

10. Nov 2013 kl 08:00
På Tokyo Motor Show, som åpner sine dører senere denne måneden, kan de besøkende se frem til spennende nytt fra Nissan. I tillegg til supersportsbilen Nissan GT-R Nismo ønsker den japanske produsenten å vise ungdommelige takter med denne spenstige sportsbilen ved navn Bladeglider.

Mot Toyota
Nissan er merket som de senere årene har stått på for å bli Japans "anti-Toyota" på mange måter. Nylig uttalte for eksempel en av Nissans visepresidenter, Andy Palmer, at Toyota GT86 er en bil for 50-åringer - en såkalt "midtlivskrise-bil".

Nissan Bladeglider:

Forrige Neste
1 av 22

Klikk for neste
  Foto: Nissan




For de yngre?
Vi som faktisk har rukket å bli 50 liker jo ikke å se det som et åpenbart negativt stempel, men det er en annen sak. Og hvor man skal plassere den veletablerte sportsbilen Nissan 370Z i dette bildet, sa ikke Palmer noe om i den forbindelse.

Derimot er det ingen tvil om at Bladeglider, som vi kan se bildene av her, utfordrer de visuelle konvensjonene på en helt annen måte enn Toyota GT86 (også kjent som Subaru BRZ eller Scion FR-S). Eller enn 370Z, for den saks skyld.

Deltawing-fasong

BLADEGLIDER: Sett fra denne vinkelen er design-inspirasjonen fra Deltawing og Zeod åpenbar.

Den triangulære designen er i ferd med å bli en gjenkjennbar Nissan-signatur, etter at den er blitt brukt både på racerbilen Nissan Deltaving og på den elektriske konseptbilen Zeod RC. I Bladegliders tilfelle ser den mer praktisk og anvendelig ut og dette skal være en sportsbil som er beregnet for bruk på vei og som altså henvender seg til den yngre garde. Vi antar Palmer ville bli glad for å se en kundegruppe bestående av 20-30-åringer.

Baktung
Trekantfasongen skal hjelpe på kjøredynamikken med mulighet for høye G-krefter i svingene. Dette godt hjulpet av en baktung vektfordeling - med 30 prosent av massen på forakselen og 70 prosent bak.

Karbon
Hva vet vi ellers om Bladeglider? Jo, at det som i denne omgang fremstår som et konsept i praksis er prototypen på noe som er planlagt å skulle komme i produksjon i løpet av kommende tre-årsperiode. Den har både chassis og karosseri i CFRP (karbonforsterket plast) og det dreier seg om en elektrisk drevet bil.

Elbil
Elmotorene sitter i bakhjulene. Dette skal blant annet hjelpe på stabiliteten gjennom lavt tyngdepunkt, og på plassutnyttelsen da denne konfigurasjonen frigjør mye plass til passasjerer/bagasje.

Nissan Bladeglider skal altså vises som konseptbil i Tokyo på bilutstillingen der som åpner for pressen den 19. november. Der kommer DinSide til å være til stede.


Føreren foran, de to passasjerene bak - én på hver side.


Les mer om: nissan, bladeglider, konseptbil, tokyo 2013

Les mer om: nissan, bladeglider, konseptbil


<< Forrige sak
Neste sak >>

Annonseinformasjon   Feilmeldingen   Kontakt