Fullversjon

Joda, alle disse koffertene fikk faktisk plass i bagasjerommet, bak bakseteryggen og under bagasjedekslet. På det punktet imponerer Honda Civic Tourer.

Vi har testet Honda Civic Tourer

Honda Civic Tourer er et godt kjøp i stasjonsvognklassen.


<< Forrige sak

02. Des 2013 kl 10:16
Honda er et bilmerke som peker seg ut. De gjør ikke ting som alle andre. Det kan gi seg ulike utslag som sær design eller spesielt smarte løsninger. Det kan også bety avansert og egenartet motorteknologi. Driftssikkerhet er også noe Honda er kjent for i større grad enn de fleste andre bilmerker.

Nylig presenterte de et teknologisk mesterstykke - prototypen på neste Honda R-type, som vi har vært i Japan og kjørt.

Design og plass
I tilfellet Honda Civic Tourer er det særlig de to første faktorene som er til stede og som definerer det ferdige produktet. For det første: Den har utvilsomt klassens mest oppsiktsvekkende design. For det andre: Den har også klassens største bagasjerom og blant de smarteste interiørløsningene. Som vi skal se har ikke denne kombinasjonen vært bare enkel å få til, men vi liker at de har våget å satse så radikalt.

Forrige Neste
1 av 15

Klikk for neste
Joda, alle disse koffertene fikk faktisk plass i bagasjerommet, bak bakseteryggen og under bagasjedekslet. På det punktet imponerer Honda Civic Tourer.  Foto: Knut Moberg




Så gjenstår det å se om dette vil hjelpe Honda med å forbedre sin markedsandel, som er veldig lav her i landet, tross en attraktiv folkesuv med CR-V.

Mange om beinet
Honda Civic Aerodeck, 1998-modell
Honda Civic Aerodeck, 1998-modell

Honda Civic Aerodeck, 1998-modell

Civic Tourer er en kompakt stasjonsvogn som vil konkurrere mot VW Golf stasjonsvogn, Skoda Octavia og Toyota Touring Sports, for å nevne de tre mest profilerte aktørene

Også flere andre kompaktbiler kommer imidlertid som stasjonsvogn - eksempelvis Kia cee'd, Ford Focus og Opel Astra. Honda har tradisjon for kompakte stasjonsvogner, selv om forrige generasjon Civic ikke fikk noen slik avlegger. Mange husker nok likevel den mindre radikalt designede Civic Aerodeck.

Kompakt - men romslig

"YUCCAPALME-LØSNING": Baksetene kan enkelt vippes opp, og vips - har man frigjort plass til transport av høye gjenstander bak forseteryggene.

Civic Tourer er 23,5 centimeter lengre enn Civic kombi, og bikker dermed bare såvidt 4,5 meter - hvilket gjør den til den korteste bilen i klassen. Likevel oppleves den som riktig så romslig. Bakseteplassen er helt grei, om ikke fullt så bra som i VW Golf. Hodeplass er det nok av - taklinjen er strukket mer enn i kombien, og kommer dermed høyere over bakseteplassene.

Egentlig er det ganske utrolig hvor bra plassutnyttelse denne bilen har. En genistrek var å legge drivstofftanken under forsetene - det har gitt muligheter for smartere plassløsninger, som for eksempel "Magic Seats", som vi tidligere har kalt "Yuccapalme-løsningen" da den gjør det mulig å frakte høye gjenstanderbak forsetene om nødvendig.

Oppsiktsvekkende bagasjeplass
Bagasjerommet er som nevnt et kapitel for seg, og selv om vi,da vi formidlet våre førsteinntrykk fra Italia, snakket om "smarte tricks" (den nedre vinduskarmen er trukket uvanlig høyt, dermed kan bagasjedekslet også legges høyere), kan man til en viss grad si at det er resultatene som teller - og de er tilstede i fullt monn.

Ulempen er naturligvis at med ekstremt liten vindusflate der bak, blir utsynet bakover - spesielt skrått bakover - temmelig dårlig.

Men 624 liter er ny rekord i kompaktklassen og det er også mer volum enn både Volvo V70 og VW Passat har å by på. Det er også ganske praktisk i utnyttelse. Det beste er å bedømme selv ut fra bildene nedenfor.

Interiørmulighetene imponerer:

Forrige Neste
1 av 12

Klikk for neste
  




Kun to motorer
Motorutvalget er uvanlig magert, men dermed også svært enkelt: En bensinmotor og en dieselmotor. Vi prøvde begge - kun med (sekstrinns) manuell girkasse da automat ikke var tilgjengelig for prøvekjøringen. Tekniske data finner du i tabellen nederst i artikkelen.

Diesel: 1.6 i-DTEC
Omsider kom Honda med en kompakt og effektiv dieselmotor. Ikke bare gjør den det mulig å få ganske hyggelige priser på denne bilen i Norge, men det er rett og slett motoren som gjør denne bilen til en så god totalopplevelse - med den har man alltid tilstrekkelig med krefter, men behøver aldri jage turtall eller skifte gir i tide og utide. Kort sagt, den gjør jobben og føreren kan konsentrere seg om resten.

120 hestekrefter fra 1,6 liter serveres med 300 newtonmeter dreiemoment (i praksis trekkraft) og gir Honda Civic Tourer gode ytelser og trygge forbikjøringsegenskaper.

OK, diesel er ikke på moten lengre, og har et berettiget stempel som lokalmiljø-svin. Det skal tas hensyn til. Men vi må i ærlighetens navn si at denne motoren er den som gjør bilen mest kjørbar.

Bensin: 1.8 i-VTEC
Honda har alltid vært kjent for å lage gode bensinmotorer. Spørsmålet er nå om tiden er i ferd med å løpe fra dem selv om entusiaster hardnakket vil påstå det motsatte. Det er nesten gått politikk i diskusjonen om hva som er best: Selvpustende turtallsmotorer eller overladede, kraftfulle, men relativt sett mer kortpustede motorer av typen stadig fler går over til for å forene bruksøkonomi og komfort.

Behagelig men slapp
1,8-literen har en behagelig og kultivert gange og et lavere lydnivå enn dieselmotoren. Det sistnevnte er imidlertid noe som bare merkes ved lave hastigheter. Motoren produserer 142 hestekrefter, som det dessverre trengs en del tålmodighet for å hente frem. Honda holder seg til turtalls-ideologien innen bensin, og dessverre gjør det at motoren, forbundet med en høyt utvekslet girkasse, ikke gir optimalt med kraftressurser i de brukbare arbeidsområdene der folk flest vil befinne seg det meste av tiden.

Heldigvis er det en effektfull motor, så bilen føles ikke undermotorisert - hvilket også bare skulle mangle med 142 hestekrefter til rådighet. Noe særlig punch merker man imidlertid ikke med denne motoren.

Dieselmotoren er altså den som fungerer best, uten tvil. Tross det noe høyere lydnivået er dette motoren bilen trives best med, som gir best fremdrift og brukskomfort.

Trå girkasse?
Et ankepunkt uansett motorisering er derimot den manuelle girkassen, i begge tilfeller utstyrt med seks trinn. Vi opplevde den i dieselutgaven som noe trå i girskiftene, med behov for å være presis med bevegelsene for å ungå bomgiring. Ikke helt på høyden når det gjelder sjalteredskap, med andre ord. Andre testere opplevde imidlertid ikke dette som noe problem - snarere tvert imot, så det kan ha vært et engangstilfelle. Det er noe vi kommer til å se nærmere på igjen når bilen kommer hit til landet.

Fin kjøreopplevelse

Civic Tourer har ikke bare spektakulær design, den er også god på veien. Lyddempingen er også god og kvalitetsinntrykket er bra.

Som de fleste i klassen holder nå Honda et godt nivå når det kommer til kjørekomfort, og vi ble endog positivt overrasket over det lave støynivået - selv om vi må ta høyde for lavere rullestøy fra den italienske asfalten jevnt over. Når det er sagt , så fikk vi kjøre noen strekninger med temmelig dårlige småveier som satte understellet på prøve. Den taklet det riktig så bra, uansett hvilken instilling vi valgte.

Honda Civic har kjøreegenskaper som kan kalles modne i denne klassen - vi fant den hakket hvassere enn Toyota Auris', men ikke så dynamiske som de man finner i en Ford Focus.

Det betyr at dette er meget bra for de fleste og Honda har introdusert adaptiv demperkontroll som gjør det muligå velge mellom innstillingene «Komfort», «Normal» og «Sport», uten at vi rakk å oppdage de helt store forskjellene under våre testrunder.

Uansett har bilen en betryggende oppførsel på veien.

På høyden sikkerhetsmessig
Honda følger med i timen når det gjelder sikkerhet og tilbyr nå det man faktisk burde kunne forvente i denne klassen, men som ofte er mangelvare: førerassistansesystemer med varsler og autobrems.

Syv slike systemer er sydd sammen til de to pakkene ADAS 1 og ADAS 2.

Disse spenner fra automatisk nedblendbare hovedlys, via etterhvert godt kjente systemer som vinglevarsler og blindsonevarsler, til by-sikkerhet med autobrems og automatisk farts- og avstandsholder. Også sensorene som oppdager kryssende trafikk ved rygging ut fra parkeringsplass kan for enkelte vise seg å bli svært nyttige.

Videoen nedenfor viser hvordan sikkerhetssystemene i ADAS-pakkene virker.

Civics sikkerhetssystemer:

Dette innholdselementet kan dessverre ikke vises av denne mobiltelefon.



God pris
Tatt i betraktning ytelser og utstyrsnivå er det virkelig ikke noe å si på prisene. Ryktet Honda av og til har som uforholdsmessig dyrt, blir her gjort til skamme, på samme måte som da SUV-en CR-V ble tilgjengelig med den utmerkede 1,6-liters dieselmotoren.

Civic Tourer starter på 253.000 kroner i versjonen 1.6 i-DTEC Comfort. Billigste versjon med bensinmotor er 1.8 i-VTEC Comfort til 260.000 kroner. Som vanlig kommer frakt og levering i tillegg. Likevel, dette er hyggelige priser tatt i betraktning de gode ytelsene og et helt greit utstyrsnivå allerede i inngangsversjonene.

Her er alle prisene:

Priser, Honda Civic Tourer
DrivstoffSlagvolumGradPris, man.Pris, aut.
Bensin1,8Comfort260.000275.000
 1,8Sport274.000289.000
 1,8Sport ADAS I284.000299.000
 1,8Lifestyle ADAS I HID304.000319.000
 1,8Executive ADAS I315.000330.000
 1,8Executive Navi ADAS I329.000344.000
 1,8Executive Navi ADAS II344.000359.000
     
Diesel1,6Comfort253.000 
 1,6Sport267.000 
 1,6Sport ADAS I277.000 
 1,6Lifestyle ADAS I HID297.000 
 1,6Executive ADAS I308.000 
 1,6Executive Navi ADAS I322.000 
 1,6Executive Navi ADAS II337.000 




Bra utstyrsnivå

I det skjulte rommet under bagasjeromsgulvet er det allerede plass til to av kabinkoffertene. Alle de andre får plass over gulvet, bak bakseteryggen - og under bagasjeromsdeklslet, som kan ligge uvanlig høyt takket være de svært smale bakre sidevinduene.

Comfort-nivå har man blant annet som standardutstyr klimaanlegg, fartsholder med fartsbegrenser, bakkestartassistent, lydanlegg med betjening på rattet, multi-informasjonsskjerm, USB/AUX/jack-inngang, og den glupe seteløsningen med "Magic Seats". Lyktespylere er heldigvis standard, likeledes det ekstra bagasjerommet under gulvet.

De aktive sikkerhetssystemene må man imidlertid opp på "Sport" for å kunne velge som ekstrautstyr, og opp på "Lifestyle" for å få som standard.

Sport-graden har to-soners klimaanlegg, 17-tommers aluminiumsfelger, regnsensor, ryggekamera, Bluetooth håndfri-løsning, tåkelys foran, alarm og seks i stedet for fire høyttalere til lydanlegget.

«Lifestyle» kommer i tillegg med blant annet DAB+, parkeringssensorer foran og bak, kraftigere lydanlegg, bi-xenon hovedlykter, lastenett, åtte høyttalere og adaptive dempere, og altså ADAS 1, den første pakken med førerassistansesystemer.

Øverste utstyrsnivå, «Executive», har eksempelvis nøkkelfri adgang og start, skinninteriør og ADAS 1. ADAS 2, som i tillegg tilbyr kollisjonsvarsler for landeveiskjøring og adaptiv fartsholder samt navigasjon med harddisk, er tilvalg.

Konklusjon
Honda-importøren har som ambisjon å få solgt 400 Civic kombi og 600 Civic Tourer i løpet av et år. Det synes vi er mindre enn denne bilen fortjener. Alt i alt viser Honda Civic Tourer seg nemlig å gi mye og bra bil for pengene.

Med noen smarte grep - som riktignok har medført noen ulemper - har de oppnådd det største bagasjerommet i klassen med de to seteradene i bruk og seteløsningene er uvanlig praktiske.

Riktignok tilbys den bare med en diesel og en bensinmotor, men dieselmotoren er for sin del av de beste på markedet for tiden, og gir gode fartsressurser og trekkraft - samtidig som den har gjort det mulig å få en hyggelig pris.

Når kvalitetsopplevelsen er såpass bra, kjøreegenskapene og komfortnivået på høyt nivå, har vi ingen problemer med å anbefale at denne bilen ikke glemmes når handleliste for ny familiebil skal settes opp. En solid femmer på terningen er resultatet.



Tekniske data - Honda Civic Tourer
 1.6 i-DTEC1.8 i-VTEC1.8 i-VTEC aut
DrivstoffDieselBensinBensin
GirkasseMan. 6Man. 6Aut 5
Slagvolum1.597 ccm1.798 ccm1.798 ccm
Effekt120 hk142 hk142 hk
Dreiemoment300 Nm174 Nm174 Nm
- ved o/min.2.000 o/min.4.300 o/min.4.300 o/min.
Toppfart195 km/t210 km/t205 km/t
0-100 km/t10,1 sek.9,2 sek.10,9 sek.
Forbruk0,38 l/mil0,62 l/mil0,65 l/mil
CO2-utslipp99 g/km146 g/km153 g/km
Lengde453,5 cm453,5 cm453,5 cm
Bredde177 cm177 cm177 cm
Høyde148 cm148 cm148 cm
Akselavstand260 cm260 cm260 cm
Vekt1.337 kg1.280 kg1.313 kg
Tilhengervekt1400 kg1400 kg1.000 kg
Bagasjerom624 l624 l624 l



Les mer om: honda, civic, tourer, test, prøvekjørt, familiebil

Les mer om: honda, civic, tourer


<< Forrige sak

Annonseinformasjon   Feilmeldingen   Kontakt