Fullversjon
Foto: RUNE M. NESHEIM
Foto: RUNE M. NESHEIM
TRE VALG: Her velger du om du ikke skal bruke drivstoff i det hele tatt, passelig mye, eller masse.

Tre plug in-hybrid i test: Gjerrigknarkene du kan kjøre på strøm


<< Forrige sak
Neste sak >>

09. Jul 2014 kl 06:00
Plug in-hybridene er den perfekte mellomtingen mellom en tradisjonell drivstoffbil og elbil. Eller er det det?

Selv om det settes salgsrekord etter salgsrekord, er det fortsatt bare en bitteliten brøkdel av oss som kjører elbil i Norge. At den har sine begrensninger, skal det ikke råde noen tvil om.

Så langt kan du langpendle med en VW e-UP!

Det beste fra begge verdener
I motsetning til en vanlig hybridbil, kan du lade opp en plug in-hybrid på samme måte som en elbil. Gevinsten er en viss rekkevidde på ren strøm før motoren trår inn og hjelper deg videre.

Har du kort vei til jobb, kan du spare tusener av kroner med denne løsningen.

Hvor nyttig systemet er, avhenger av rekkevidden på ren strøm. Ulempene med hybrider er at man drasser på to forskjellige systemer hele tiden.

Bilene blir ekstra tunge med både tunge batteri, en tank bensin, el-motorer og vanlig motor innabords.

Forskjellige løsninger
Vi har tatt for oss tre plug in-hybrider som alle har valgt forskjellige løsninger.

Mitsubishi tar utgangspunkt i en romslig SUV som drives av en firesylindret toliters bensinmotor på 121 hk og to elmotorer på 82 hester hver, der den bakre har høyere dreiemoment enn den fremre.

Full test av Mitsubishi Outlander PHEV her.

Volvo har valgt stasjonsvognen V60 med femsylindret 2,4 liters diesel på 215 hk sammen med en elmotor på 70 hk. Det gjør den i teorien til en av de sterkeste i deres program.

Full test av Volvo V60 Plug-In Hybrid her.

Toyota har videreutviklet sin Prius kombicoupé, Den drives av en 100 hk bensinmotor i kombinasjon med en 82 hesters el-motor. De har prioritert kortere rekkevidde og begrensninger på ren eldrift.

Les full test av Toyota Prius Plug-In Hybrid her.

Les vår test av Porsche Panamera S E-Hybrid

Sjekk ut da vi kjørte på bane med Porsche 918 Spyder

Slik testet vi
Vi ønsket å teste rekkevidde på strøm og drivstofforbruk ved lengre kjøring.

Testruten var 211,2 kilometer lang og består av flate partier, tre ganger over Sollihøgda som ligger på 340 m.o.h. med bra stigning og ditto nedoverbakker på begge sider.

Turen består av både langkjøring og bykjøring. Vi bruker ikke bensinmåleren, men fyller tanken fysisk full før og etter test. Rekkevidden på strøm kunne trolig vært en kilometer eller to lenger for Mitsubishi på flat vei, da den gikk over på motor i en motbakke, men det gir en bra pekepinn på hvor bra bilene er i forhold til hverandre.

Mitsubishi Outlander PHEV
Norges første plug in SUV kjører lydløst og komfortabelt og kjøres fullelektrisk dersom hverdagen består av småturer.


LAT: Akselerasjonstester kvitteres med høylydte protester fra toliteren under panseret.



Ren strøm: Vi målte 32,5 km. Fabrikken oppgir 50 km.
Forbruk: Vi målte 0,48 l/mil. Fabrikken oppgir 0,51 l/mil.


Hybridsystemet
Instrumentpanelet skiller seg ut med to tankmålere. En for batteriet og en for tanken. Turtelleren er byttet ut med en nål som viser Charge, Eco og Power.

Den er veldig oppdragende og lett å skjønne. Du vil gjerne holde deg innenfor grønt. Du kan se energistrømmen på multimediaskjermen også. Enkelt og lettfattelig.

Du kan kjøre elektrisk opptil 120 km/t helt til batteriet som er satt av til elektrisk drift, er tomt. Deretter kjører den så optimalt som mulig med strøm og bensin. I nedoverbakker slokker motoren, og ved svak bremsing brukes bare el-motoren til oppbremsing. I køkjøring går den elektrisk.

Forrige Neste
1 av 12

Klikk for neste
  Foto: RUNE M. NESHEIM




Padlene bak rattet funker ikke som girspak, men som bremsespaker. Det fungerer helt fantastisk. B-symbolet (Brems) i instrumentpanelet ved siden av dashbordet graderes fra 1 til 5. Dersom den ikke er aktivert, triller bilen, men da lader den heller ikke. Trekk i spaken, så får du mer og mer motorbrems for hvert klikk.

Girspaken gir samme mulighet, men der hadde det vært mer naturlig med en fjærbelastet løsning som bare bremset når du trekker i den.

I Outlander låser den seg i bremsemodus og du må opp på rattet for å deaktivere den igjen. Klønete.

Det finnes to knapper bak girspaken som ingen kommer til å bruke, men som faktisk er kjekke: «Charge» og «Save».

Dersom du vet du skal kjøre i byen og har strøm på batteriet, kan du trykke «Save» til du kommer dit. Da vil bilen bare gå med bensinmotoren og lade i nedoverbakker og under bremsing. All strøm lagres.

Trykker du på «Charge», vil motoren sende strøm til batteriet under kjøreturen helt til batteriet er fylt. Du kan også gjøre dette når den står og går på tomgang. Da bruker den tre liter på en time. Det er ikke spesielt økonomisk.

Slik kjører den
Bilen både er og føles tung, og den kjøres som en stas-bil. Du ruller lydløst av sted, og den innbyr til økonomisk kjøring. Motoren hører du ikke.

Men prøver du deg på aktiv kjøring, er det annerledes. Da er det svært lite sportslige takter over det hele. Turtallet sendes rett til værs og selv om støydempingen er ok, er motorlyden som trenger inn i kupéen i hvert fall ikke lydtunet av noen med et snev av bilinteresse.

I teorien har den mye effekt . I praksis går den rett og slett dårlig og det låter myyye ved full akselerasjon. El-motoren kunne godt vært litt sterkere i oppoverbakker, for den tyr raskt til bensinmotoren.

Dette liker vi
Man sitter veldig godt i bilen. Bra lårstøtter er sjelden kost i biler fra Østen. Bak føles gulvet vel høyt for langbeinte, men alt i alt en veldig fin langtursbil.

Den har DAB som standard og lyd fra Rockford Fosgate med subwoofer bak. Låter bra, men ikke høyt.

Dette liker vi ikke
Det piper hele tiden. Lane assist jamrer seg ofte og må slås av hver gang du starter bilen. Fartsholderen piper hver gang du slår den på og nesten hver gang det kommer noen i møte.

Den elektriske bakluka varsler hver gang den brukes, det samme med lys, feil gir, håndbrekk. ALT piper i denne bilen. Jeg har møtt folk som vurderte bilen, men som droppet det bare på grunn av dette.

Bilens adaptive cruisekontroll er så ivrig etter å holde riktig avstand at økonomimåleren går opp og ned som en jojo. Den pumper nærmest bilen tom for både strøm og bensin.

Det er greit når bilen står innstilt i normalmodus. Bilen har imidlertid en eco-knapp, og når den er trykket inn, burde alle bilens systemer jobbet så effektivt som mulig. Men man kjører den mye billigere selv.

  
Mitsubishi Outlander PHEV 
Girkasse:CVT Trinnløs automat
Elektrisk motor:60 kW (82 hk)
Batteri:Litiumion Ion, 12 kWh
Bensinmotor:4 syl 2,0 l 121 hk
Dreiemoment:El 1: 137 Nm, El 2: 82 Nm, Bensin 190 Nm
0-100 km/t:11 sek
Oppgitt forbruk:0,19 l/mil
CO2-utslipp:44 g/km
Lengde:465 cm
Bredde:168 cm
Høyde:168 cm
Egenvekt:Ca. 1810 kg.
Tilhengervekt:1500 kg.
Rekkevidde, elmotor:Max. 52 km
Pris:434 900 kr




Toyota Prius Plug In-Hybrid
Prius startet hybridtrenden og er fortsatt den beste gjerrigknarken på markedet. Og den er bedre enn den lover.


I FARTA: Prius går soleklart billigst i testen. Det skal noe til å slå den.



Ren strøm: Vi målte 14 km. Fabrikken oppgir 25 km.
Forbruk: Vi målte 0,20 l/mil. Fabrikken oppgir 0,21 l/mil


Hybridsystemet
Du har en rekke diagrammer oppe i instrumentpanelet å velge i. Du kan også se energistrømmen på multimediaskjermen. Ingen av dem inspirerer deg spesielt til å kjøre økonomisk.

Hybridsystemet kan styres med tre knapper. «EV» for elektrisk kjøretøy, «CITY EV» som tillater litt hardere gassbruk før bensinmotoren trer inn - og Eco som skal kjøre bilen så rimelig som mulig.

Knappene kunne de like gjerne vært sløyfet, for bilen gjør i prinsippet som den vil uansett.

Den starter dagen med å starte opp motoren. Irriterende når du har bestemt deg for å kjøre elektrisk. Derfor får jeg ikke testet rekkevidden helt nøyaktig.

Den prioriterer elektrisk når du har satt den til det, men det skal kjøres ganske så pent med Prius for å få den til å gjøre det. El-motoren er svak og krever ofte hjelp av bensinmotoren.

Forrige Neste
1 av 9

Klikk for neste
STIKKA: Girstangen krever ikke mye bevegelse av armen for å betjenes. Bremsefunksjonen kunne de spart seg for.  Foto: RUNE M. NESHEIM




Batteridelen til ren elektrisk kjøring varer ikke lenge. Pen kjøring med litt hjelp fra bensinmotoren opp to kneiker, ga lave 15 kilometer.

Det er i korteste laget dersom du har tenkt å bare bruke den som elektrisk bil. Gidder man i det hele tatt å bruke stikkontakten for så kort rekkevidde?

Du får Prius som 7-seter også.

Når batteriet er tomt, kombinerer den helt selv når den lader batterier med motor eller brems, og hvordan den driver bilen fremover. I køkjøring kjører den mest elektrisk.

Girspaken har en fjærbelastet bremsefunksjon. Det naturlige hadde vært om den bremset hvis du trakk i den, og sluttet når du slapp. Det gjør den ikke.

Den går inn i en bremsemodus når du slipper spaken, men bremsekraften er så svak at den ikke fungerer som en motorbrems. Dessuten virker ikke cruisekontrollen når den er innkoblet. Irriterende.

Men én ting kan ingen ta fra Prius: Kjøres den pent, kan ingen matche forbruket.

Slik kjører den
Sittestillingen er eiendommelig. Sitteputen er kort og gir liten mulighet til tilting i forkant, men de fleste finner en ok stilling. Rattet sitter veldig lavt i bilen og havner mellom bena. Trolig på grunn av det digitale dashbordet ved vinduskanten, som må sees over rattet.

Peugeot 308 har valgt samme instrumentplassering.

Dette er kanskje verdens minst inspirerende bil å kjøre. Den føles veldig tung og den formidler nærmest ingen ting. Den understyrer om du kommer fort inn i svinger og både gass og brems gir følelse av underdimensjonering.

Du styrer overhodet ingenting annet enn fart med gasspedalen. Turtall går opp og ned som det selv vil. Man får heller ikke den gode elbil-følelsen. For det første starter den ofte motoren ute på gårdsplassen, så du drar ikke lydløst hjemmefra. Dessuten er det ganske høyt støynivå fra dekk og vind.

Akselerasjonen er en treig affære. Den bråker veldig og turtallet er i taket helt til du er ferdig med øvelsen.

Dette liker vi:
Det lave forbruket er imponerende.

Dette liker vi ikke:
Prius har adaptiv cruisekontroll ned til 30 km/t. Den kjører bilen konstant tre km/t fortere enn den er innstilt på. Den er for aggressiv og bruker unødvendig mye energi. Det popper opp en stor infoboks som legger seg over kjørecomputeren hver gang radaren oppdager bil foran seg.

Du får ikke trukket rattet nok til deg. Solskjermen er i myk plysj som blir fort flekkete.

Toyota Prius Plug-In Hybrid 
Girkasse:E-CVT Trinnløs automat
Elektrisk motor:60 kW (82 hk)
Batteri:Litiumion Ion, 4,4 kWh
Dieselmotor:4 syl 1,8 99 hk
Dreiemoment:El: 207 Nm, Bensin 142 Nm
0-100 km/t:10,7 sek
Oppgitt forbruk:0,21 l/mil
CO2-utslipp:49 g/km
Lengde:446 cm
Bredde:175 cm
Høyde:149 cm
Egenvekt:Ca. 1425 kg.
Tilhengervekt:Fås ikke med tilhegerfeste
Rekkevidde, elmotor:Max. 25 km
Pris:370 100 kr




Volvo V60 Plug-In Hybrid
Stor dieselmotor og kraftig el-motor er Volvos resept på å spare verden. Den går lengst på strøm og bruker mest drivstoff.


STERK: Dette er en av Volvos sprekeste biler for øyeblikket.



Ren strøm: Vi målte 37,8 km. Fabrikken oppgir 50 km.
Forbruk: Vi målte 0,61 l/mil. Fabrikken oppgir 0,19 l/mil


Hybridsystemet
Volvo ønsker at dette skal føles som en helt vanlig bil. Den mangler en effektiv e-brems, men den bremser kun med el-motor om du bremser moderat. Det ser du på boblingen i økonomipanelet.

Du velger mellom fire oppsett på instrumentpanelet: I Hybrid-utseendet finner vi effektmåler på høyre side som viser om den går på strøm - eller med en dråpe som blir fylt når den bruker bensin. På venstre side er en ladestolpe der det kommer bobler hver gang den lader.

I midtkonsollen finnes noen knapper spesielt for hybriden. AWD-knappen sikrer at du kjører med konstant firehjulstrekk. Da driver dieselmotoren forhjulene konstant og lader batteriene slik at el-motoren driver bakhjulene. Det kan være kjekt om vinteren.

«Save» sørger for at batteriene lades opp. På skjermen kan du se energistrømmen og turstatistikk.

Tre knapper styrer hybridsystemet: «Pure» gir deg en helelektrisk bil. I Hybridmodus velger den selv hvordan det kjøres mest økonomisk. Trykk «Power» om du skal ha maksimalt ut av begge motorene.

Elbilidyllen uteblir. For å frigjøre ladekabelen må du låse opp bilen. Da setter det i gang vifter som bråker vel så mye som en ordinær motor.

Det gjør at man faktisk er usikker på om man har slått av motoren etter endt kjøretur også. Flere ganger endte jeg med å gå fra bilen «på» fordi jeg hadde startet den igjen etter å ha stoppet den.

Forrige Neste
1 av 11

Klikk for neste
SKINNET BEDRAR: Den ser ut som en familiestasjonsvogn, men plassen er i minste laget.  Foto: RUNE M. NESHEIM




Volvo går lengst på ren strøm, men bruker også mest som hybridbil. Vi kjørte pent under selve testen, men fikk et høyere forbruk enn om vi for eksempel hadde valgt en langt romsligere VW Golf stasjonsvogn med dieselmotor.

I Powermodus, går den bra, men det føles ikke som om alle kreftene havner i bakken. Vi målte 7,6 sekunder fra stillestående til 100 km/t, og det er ikke overveldende bra.

Slik kjører den
Førermiljøet er sobert og den kjører nøyaktig som en vanlig Volvo. Den har verdens beste seter og du hører kun motoren når den brukes aktivt.

Femmeren er musikk i et bilinteressert hjerte. Bilen er rask og kjører godt. Plassen i baksetet kunne vært bedre, og bagasjerommet på bare 310 er snaut. Gulvet er fem centimeter høyere enn lasteterskelen på grunn av batteripakken.

Det eliminerer blant annet barnevogner, og løsningen vitner om at modellen er et prøveprosjekt fra Volvo som ikke var planlagt fra utviklingsstadiet av bilen.

Dette liker vi
Volvo har verdens beste adaptive cruisekontroll. Den virker helt ned til stillestående og er perfekt i kø. Vi liker også visningen på instrumentpanelet i hybridmodus.

Den føles riktig satt opp i «Pure» og «Hybrid». Da går den heller litt ned på fart enn å starte motoren. Dette er faktisk en bil man kan kjøre rent elektrisk daglig om man ikke har mer enn fire mil til jobb.

Dette liker vi ikke
Vi skjønner ikke helt konseptet med en sterk diesel i en hybridbil. De som søker hybridløsninger, ønsker å spare penger. Denne er dyr i drift, og el-motoren burde vært litt sterkere. Da hadde den ikke trengt hjelp av dieselen opp bakkene.

Volvo V6 Plug-In Hybrid 
Girkasse:6-trinns automat
Elektrisk motor:50 kW (70 hk)
Batteri:Litiumion, 11,2 / 8 *) kWh
Dieselmotor:5 syl., 2,4 l, 215 hk (D5-motor)
Dreiemoment:El: 200 Nm, Diesel: 440 Nm
0-100 km/t:6,2 sek
Oppgitt forbruk:0,19 l/mil
CO2-utslipp:49 g/km
Lengde:463 cm
Bredde:187 cm
Høyde:148 cm
Egenvekt:Ca. 2.000 kg.
Tilhengervekt:1.800 kg
Rekkevidde, elmotor:Max. 50 km
Rekkevidde, totalt:Ca. 1.000 km



Les mer om: test, mitsubishi outlander, prius plug-in hybrid, volvo v60, plug-in hybrid, hybrid

Les mer om: test, mitsubishi outlander, prius plug-in hybrid


<< Forrige sak
Neste sak >>

Annonseinformasjon   Feilmeldingen   Kontakt