Fullversjon
Foto: OLAV OLSEN/NTB SCANPIX
Foto: OLAV OLSEN/NTB SCANPIX
GÅR EN ANNEN VEI: Toyota er den første store bilprodusenten som bevisst faser ut dieselmotorer. Her ser vi den kommende RAV4 hybrid, som med kombinasjon av bensin- og elmotor vil erstatte dieselversjonen av SUV-en som lenge har vært på topp blant norgesfavorittene. Paradoksalt nok var RAV4 mest solgte dieselmodell totalt i Norge i løpet av de første åtte månedene i 2015.

Diesel: Full krise - hva kan konsekvensene bli?


Neste sak >>

06. Okt 2015 kl 17:44
Det er ikke nytt at det blinker røde varsellamper for diesel som personbildrivstoff. Volkswagen-skandalen som rulles opp i disse dager er på mange måter bare prikken over i-en, kan det se ut til.

Tidligere i år ble det blåst ny aktualitet i muligheten for forbud mot å kjøre dieselbil i de større byene på dager med høy forurensning, og nå har dieselskeptikerne fått mer vann på mølla. Har bilprodusenten sett seg nødt til å ty til juks fordi den rett og slett ikke makter å gjøre dieselmotoren ren nok?

Og gjelder det bare Volkswagen-gruppen?

Les også: - Aldri mer diesel!

Til Dagens Næringsliv sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen følgende torsdag:

- Det er en naturlig konsekvens av denne saken at man på europeisk nivå nå går andre bilmerker etter i sømmene, uten at det ligger noen konkrete mistanker i dette. Jeg vil tro at bilprodusentene synes det er greit å bli frikjent fremfor å ha mistankene hengende over seg.

Les også: Forbruket bestemmer prisen


REDNINGEN? Audi har i samarbeid med selskapet Sunfire satt opp en test-installasjon for å produsere ren diesel av CO2 ved å bruke fornybar elektrisk energi for å lage e-diesel av luft og vann.



Kunstig lave utslipp
Det at bilprodusentene spesialtilpasser bilenes forbruksmønster de kunstige laboratorietestene vil ikke hjelpe når det innføres mer realistiske testprosedyrer. Og det ligger i kortene at dette vil skje - EU arbeider med å innføre testing basert på bilens reelle bruk tidligst fra 2017.

Her i Norge kom Transportøkonomisk institutt (TØI) allerede for flere måneder siden med følgende anbefaling:

Ved innføring at tiltak for å bedre luftkvaliteten i norske byer, er det viktig å ta
hensyn til resultater fra testing i virkelig trafikk. Om tiltak iverksettes kun basert på
kjøretøyenes resultater i typegodkjenningstestene vil tiltakene bli mindre treffsikre, og
ønsket utslippsreduksjon ved innføring av nye biler i kjøretøyparken vil utebli.

Resultater fra testing i virkelig trafikk er imidlertid noe det foreligger lite av, men de som er kommet for dagen er entydige: De fleste dieselmotorer, også av de nye som er godkjent gjennom EU6-normen, forurenser langt mer enn det produsentene oppgir.


Og the International Council on Clean Transportation (ICCT), hevder at NOx-utslippet fra nye dieselbiler bare har gått litt ned i løpet av de siste 15 årene, til tross for stadig strengere normer.

De nye bilavgiftene vil gi billigere biler

Rødgrønn Diesel-boom
Det er blitt veldig tøft – og sannsynligvis for kostbart - å bygge dieselbiler som i reell bruk overholder de strengeste utslippskravene.


Det er relativt nytt i Norge at diesel benyttes som drivstoff i privatbiler i noen særlig utstrekning. Lenge var det hovedsakelig anvendt av nyttekjøretøyer.

Dette har særlig endret seg etter år 2000, og i 2006 introduserte bestemte myndighetene seg for å favorisere dieselbiler avgiftsmessig, da de har en klar fordel når det kommer til forbruk – og dermed utslipp av karbondioksid (CO2) – i forhold til tilsvarende biler med bensindrift.

Resultatet lot ikke vente på seg og fra 2007 hadde over halvparten av nye registrerte biler i Norge dieselmotor hvert år fram til 2014. Og siden år 2000 er det solgt over 860.000 av dem.

Etter at det ble kjent i januar i år at det åpnes for at lokale myndigheter selv kan få bestemme om det skal innføres lavutslipps-soner og/eller dieselforbud, har debatten blusset opp igjen. Til Dagbladet sa for eksempel Carl I. Hagen tidligere i år:

- Hadde en vanlig bedrift først stimulert og delvis oppfordret folk til å kjøpe en vare, for deretter å søke å forby bruken, ville vi hylt om erstatning. Lurer på hvordan Ap vil forholde seg hvis de får flertall for et forbud, sa Hagen, som håpet Samferdselsdepartementet gjør sitt for å stoppe forbudet.

Avgifts-kluss
Allerede da statsbudsjettet for 2012 ble presentert, kunne vi annonsere at det å inkludere en komponent for NOx (nitrogenoksider, som er særlig skadelige i bymiljøet), ville gjøre dieselbiler dyrere.

Politikerne har omsider fått øynene opp for at et avgiftssystem basert på de kunstig produserte utslippstallene ikke nødvendigvis er så enkelt å få til å bli rettferdig. Venstres nestleder, Terje Breivik, indikerte for eksempel nylig overfor VG at omlegging av bilavgiftene kan bli utsatt som en følge av dieselskandalen.

Diesel på vei ut

KRISE: Utslippsskandalen setter igjen et grellt søkelys på diesel som drivstoff.

At lufta uansett er i ferd med å gå ut av diesel-ballongen, illustreres tydelig av salgsstatistikken over nye biler. Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), leverer hver måned detaljert statistikk over nye registrerte personbiler. Denne viste allerede i august, før Volkswagen-krisen, at det ble registrert flere bensindrevne enn dieseldrevne biler for første gang på flere år.

Bilsalget i Norge har lenge vært dominert av dieseldrevne kjøretøy, men tendensen har altså snudd. Da kan det vise seg å være en fordel å ha satset i større grad på bensin.

Toyota går for bensin
Lenge har Volkswagen og Toyota kjempet om førsteplassen på salgslistene her i landet, og de to siste årene har VW tatt innersvingen på sin japanske konkurrent. Dette er delvis takket være introduksjonen av elektriske biler som e-up! og særlig e-Golf, men Volkswagen har også satset mye tyngre på dieselmotorer enn Toyota har.

Sistnevnte var kommet litt i bakleksa når det gjelder dieselteknologien og, som VW-skandalen har understreket, men som bilindustri-ekspertene lenge har visst, er det blitt veldig tøft – og sannsynligvis for kostbart - å bygge dieselbiler som i reell bruk overholder de strengeste utslippskravene.

Revansj?
Ironisk nok er det Toyota RAV4, Norges mest populære SUV for tiden, som har vært landets mest solgte dieselbil så langt i år. Dette er imidlertid unntaket som bekrefter regelen og RAV4 med dieselmotor skal fases ut til fordel for bensin og hybrid (bensin/elmotor).

Står vi foran Toyotas revansj?

Fordelingen av salget på bensin/diesel av VW ot Toyotas mest populære modeller ser du her:

 Aug.15Jan-aug 2015Jan-aug 2014
 Bensin/Diesel i %Bensin/Diesel i %Bensin/Diesel i %
Stor mellomklasse   
Toyota Avensis93,4 / 6,680,4 / 19,676,9 /23,1
VW Passat7,1 / 92,96,3 / 93,710,5 / 89,4
    
Kompaktbiler   
Toyota Auris100 / 095 / 594,8 / 5,2
VW Golf22,8 / 10,330 / 26,645,5 /38,6
    
SUV   
Toyota RAV466,2 / 33,831,8 / 68,225 / 75
VW Tiguan3,5 / 96,53,9 / 96,12,9 / 97,1




MEST BENSIN: Med over 90 prosent bensin er fordelingen av salget av Toyota Avensis den stikk motsatte av hva tilfellet er med hovedkonkurrentene Ford Mondeo og VW Passat.
MEST BENSIN: Med over 90 prosent bensin er fordelingen av salget av Toyota Avensis den stikk motsatte av hva tilfellet er med hovedkonkurrentene Ford Mondeo og VW Passat.

MEST BENSIN: Med over 90 prosent bensin er fordelingen av salget av Toyota Avensis den stikk motsatte av hva tilfellet er med hovedkonkurrentene Ford Mondeo og VW Passat.


Les mer om: diesel, krise, co2, nox

Les mer om: diesel, krise, co2


Neste sak >>

Annonseinformasjon   Feilmeldingen   Kontakt