Fullversjon
Foto: HONDA
Foto: HONDA
OMTRENT SLIK: Honda kalte bilen «prototype» da den ble vist tidligere i år, men den var svært lik den som kommer i produksjon i Swindon i England i disse dager.

Honda Civic blir helt ny


<< Forrige sak
Neste sak >>

17. Aug 2016 kl 09:23
I november vil det være bare fem år siden vi første gang kjørte den Honda Civic som er på markedet i dag. Det ble fulgt opp av testkjøringen av stasjonsvognen - klassens mest romslige - først to år senere. Kronen på verket - den nyeste - og hittil beste - Civic Type R, er det bare et drøyt år siden vi kjørte på lanseringen.

Starter produksjonen nå
Og nå står altså allerede etterfølgeren for døren og vi har fått vite at produksjonen av den helt nye generasjonen Civic - den tiende i rekken - har startet opp ved fabrikken i Swindon i England. Der kommer hele den globale produksjonen av kombi-utgaven av Civic til å foregå. Produksjonen fra nå og utover høsten kommer til å gå til Nord-Amerika, der Civic ikke har vært tilbudt som kombi på lenge, mens produksjonen for Europa først kommer i gang sent i høst.

Det betyr at Civic av 10. generasjon først vil bli å se på norske veier til neste år. Det vil dreie seg om det Honda sier er den sportligste Civic noensinne, lavere og bredere enn før og med utpreget sporty design, som den såkalte prototypen på bildene viser tydelig.

STRUKKET: Nye Civic blir hele 13 centimeter lengre enn forgjengeren.
STRUKKET: Nye Civic blir hele 13 centimeter lengre enn forgjengeren.

STRUKKET: Nye Civic blir hele 13 centimeter lengre enn forgjengeren.



Større, men lavere
For å være mer presis vil bilen ha vokst i bredden med tre centimeter - til 180 centimeter, mens den vil ha strukket seg 13 centimeter i lengden til over 441 centimeter. Derimot ligger nykommeren to centimeter lavere i terrenget, hvilket gir den en høyde på 145 centimeter. Uten at det presiseres med hvor mye er det også et synlig forlenget akselavstand vi har med å gjøre og vi regner med at en av dagens Civics sterke sider - god innvendig plass - vil være ytterlig forbedret.

Kommer med turbo
Under panseret skjer det saker og ting. Vi sitter ikke ennå på mye tallmateriale, men Honda velger å introdusere nye, turboladede bensinmotorer - et brudd med tradisjonen som vil at det er selvpustende maskiner som driver bensinversjonene. Det vil dreie seg om en 1,0-liter og en 1,5 liter av typen VTEC Turbo.


SPORTSLIG: Her er nye Civic tydelig sportslig rigget - det blir mulig å få den i en litt mer diskret fremtoning om man ønsker.



Tallene følger senere
På dieselsiden vil det tilbys en videreutviklet versjon av dagens kjente og effektive 1,6-liters i-DTEC-motor. Vi har ikke effekt- og andre ytelsestall i skrivende stund.

Vi regner med å få vite mer om nye Civic til høsten da den nok vil vises på bilutstillingen i Paris. Salgssjef i Honda i Norge opplyser at lanseringen her i landet er planlagt å finne sted i mars 2017. Vi kommer tilbake med mer om bilen, utstyr og priser, når den tid nærmer seg.

Les også:
  • Honda gir seg som importør i Norge
  • TEST: Honda CR-Z - folkesportsbilen
  • Test av Hondas nye folkesuv: HR-V 1.6 diesel


  • PRODUKSJONSBILEN: Ett av svært få eksisterende bilder av bilen som er i produksjon. Som vi ser er den så å si identisk med prototypen. Dette eksemplaret skal skipes til Nord-Amerika.



    Flere bilder:

    Forrige Neste
    1 av 18

    Klikk for neste
    Honda Civic Hatchback Prototype at Geneva Motor Show 2016  Foto: HONDA



    Les mer om: honda, civic, kompaktbil

    Les mer om: honda, civic, kompaktbil


    << Forrige sak
    Neste sak >>

    Annonseinformasjon   Feilmeldingen   Kontakt